zondag 1 november 2015

Een lied aanleren

Voor deze opdracht van muziek moeten we een les voorbereiden om een bovenbouw klas een lied aan te leren. De les zelf hoeft verder niet gegeven te worden. De lesvoorbereiding moet voldoen aan de punten van het OMOKVAR-model (dat staat voor Ontwerp, Muzikale Opening, Kern, Verwerking, Afsluiting en Reflectie). Het nummer moest ook gezongen worden en als audio of video-bestand aan ons blog worden toegevoegd.


Beginsituatie
Voor zover ik weet zingen de kinderen niet elke week. Van de twee keer dat ik ze wel heb zien zingen is het me wel opgevallen dat de hele klas enthousiast meedoet

Lesdoel
Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen het eerste couplet van de 'Drunken Sailor' zingen.

Welke regels en afspraken gelden er voor het gedrag van de kinderen?
Ze luisteren als ik aan het woord ben en voor vragen steken ze hun vinger op.

Hoe krijg je de aandacht van de groep?
Ik kom binnen met een piratenhoed op en een ooglapje en praat tegen de kinderen alsof ik een piraat ben.

Wat doen kinderen die al klaar zijn?
N.v.t.

Welke materialen zijn nodig?
Een papieren uitdraai van het liedje voor elke leerling.

Hoe wordt het werk gedistribueerd?
Twee leerlingen delen de blaadjes uit.

Oriëntatie
Ik begin door op een trommel langzaam het ritme van het liedje te trommelen. De kinderen kunnen dan meespelen door te klappen op hun knieën. 'We zitten allemaal op een schip. Als je op een schip allemaal dingen tegelijk met de hele bemanning moet doen, helpt de maat om het werk gelijk uit te voeren.' We bedenken enkele dingen die je op zo'n schip doet zoals zeilen, hijsen of roeien en als ik dan op het ritme trommel dan voeren de kinderen die handeling uit. Voor het gemak gaan alle kinderen staan.

Uitleg / Instructie
Ik zing eerst het liedje de drunken sailor helemaal. De kinderen luisteren gewoon mee. Aan het eind vraag ik wat het refrein in het liedje is en wat het couplet is. Ik zing het liedje vervolgens nog een en tijdens een couplet maken de kinderen roeibewegingen en tijdens het refrein maken ze hijsbewegingen. Vervolgens neem ik het refrein met ze door. Ik zing het eerst voor en daarna zingen zij het na. Als we dit nogmaals herhaald hebben doen we met z'n allen het refrein samen. Als ik door heb dat nog niet iedereen het kent doen we het refrein nogmaals samen. Anders zing ik het liedje opnieuw en dan doen de kinderen het refrein. Tot slot neem ik het eerste couplet met ze door. Ik zing opnieuw eerst een stukje voor en dan zingt de klas het na. We zingen dan het eerste couplet samen. Als ook dit goed gaat dan zingen we het eerste couplet met het refrein meerdere keren. Aan het eind laat ik de klas zelfstandig het eerste couplet en het refrein zingen.

Afsluiting
Ik vraag of de kinderen het een leuk lied vonden om te zingen en wat ze er zo leuk aan vonden. De kinderen mogen vervolgens het liedje in hun map stoppen in hun kastje zodat we het later op een andere dag nog eens kunnen zingen als ze dat leuk vinden.

Lesovergang
We gaan over op de volgende lesactiviteit. Of indien het de laatste les is mogen de kinderen klaarzitten om naar huis te gaan.

Bron
Bron 1 het lied drunken sailor:
Haverkort F. van der Lei R. & Noordam L. (2010) Eigen-wijs (tweede druk), Born: Stichting te bevordering van de Muzikale Vorming.
Bron 2 het OMOKVAR model:
Vrolijk R. (2013), Nieuw Geluid, Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten