zondag 1 november 2015

Grafische Notatie

Voor Muziek moesten we een grafische partituur maken geschikt voor de bovenbouw. De bedoeling van een grafische partituur is dat je geluiden maakt op basis van afbeeldingen of tekens i.p.v. muziek noten. Op deze manier haal je het creatieve kind naar boven omdat ze zelf een geluid moeten verzinnen bij een bepaalde afbeelding.
In mijn grafische partituur heb ik een huisje gemaakt met in elke kamer een andere afbeelding. De klas wordt verdeeld in vijf groepjes en ik geef elk groepje een kamer waar ze dan een geluid bij moeten verzinnen. Om kinderen echt zelf te laten denken geef ik geen voorbeelden. Ze mogen voor het verzinnen van hun geluid gebruik maken van hun stem, lichaam of instrumenten. Ik zal vervolgens eerst elk groepje één keer aan de beurt laten komen zodat ik weet dat elk groepje een geluid bij hun groepje heeft verzonnen. Ik vraag daarbij waarom ze dat specifieke geluid hebben uitgekozen en corrigeer ze als het geluid er echt niet bij past. Hierbij let ik natuurlijk op dat de klank-vorm, klank-duur en  klank-kleur. Vervolgens als ik er zeker van ben dat het genoemde terugkomt dan gaan we een muziekstuk maken. Ik wijs eerst een kamer aan die zijn geluid constant herhaald. Vervolgens voeg ik nog een kamer toe en nog een enzovoort. Ik let hierbij op dat alle kamers gewoon mee blijven doen en dat de groepjes pas beginnen als ik hun kamer aanwijzen en niet ervoor.

Als er tijd overblijft dan vraag ik of de kinderen een alternatief kunnen bedenken voor hun kamer. Hierbij moet je bijv. denken dat de gele kamer juist eerst hoog begint en laag eindigt. Op die manier leren ze ook zelf een tekening te maken waar je geluid bij kunt verzinnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten