zondag 1 november 2015

Loch Ness tekenen Oost-Indische inkt met ecoline

Tijdens deze bijeenkomst hebben we de opdracht gekregen om het monster van Loch Ness te tekenen op een ansichtkaart.

Betekenis:
Monsters tekenen doe ik niet zo vaak maar toch vindt ik het best leuk om te doen. Dat komt omdat je bij het tekenen van een monster je jezelf kan overlaten aan je eigen verbeelding. Monsters zijn in alle vormen en maten terug te vinden, zowel in de moderne tijd als in het verleden. Aangezien ik een aardig deel van mijn vrije tijd spendeer aan het spelen van games weet ik hoe divers monster afgebeeld kunnen worden. Of je nou het schattige knuffelbare monster hebt of een angstaanjagende mix van een schorpioen en een spin. Het monster van Loch Ness is het type monster waar iedereen wel eens van heeft gehoord maar dat nog nooit echt is gezien. Dat geeft mij genoeg ruimte om te speculeren hoe die er echt uit ziet en dat heb ik uitgebeeld in mijn tekening.

Vorm:
Ik heb verschillende texturen in mijn tekening gebruikt. zo kun je in het eindresultaat zien dat ik voor de vinnen strepen heb neergezet. Voor de schubben heb ik een papieren doekje in de inkt gestopt om een soort stempel te creëren. Verder heb ik alleen de achtergrond en de ogen een kleur gegeven om hem zo nog angstaanjagender te maken.

Materie:
Potlood om het monster te kunnen schetsen. Een papier met kader en de tekst "groeten uit Loch Ness" erop dat de basis is voor de ansichtkaart. Oost-Indische inkt en ecoline, kwasten, kroontjes-pen, water en papieren doekjes.

Beschouwing:
Ik heb me tijdens de les van Gerard Braakhuis laten inspireren voor het tekenen van het monster. Ik heb gekeken naar de diverse manier waarmee een object naar voren kunt laten springen door middel van afsnijding.

Werkwijze:
Ik heb op de basisschool wel eens met ecoline en Oost-Indische inkt gewerkt. Het enige wat ik me er echter van kan herinneren is dat het voor mijn moeder een ramp was om die vlekken eruit te krijgen. Ik was al bekent met de verschillende technieken die je kunt gebruiken om textuur te krijgen in je tekening. Hoewel ik het gebruik van een papieren doekje als stempel niet eerder heb gebruikt. Ik vond het wel lastig om met een kroontjes-pen te werken. Ik vond het moeilijk om de juiste hoeveelheid inkt te pakken. In het verleden veranderen mijn werkschriften namelijk in één grote kliederboel omdat ik te veel inkt gebruikte. Ik gebruikte nu vaak te weinig inkt omdat ik geen zin had in grote vlekken op mijn papier.

Onderzoek:
Ik heb eerst op een kladblaadje een schets gemaakt van hoe ik het monster wou gaan tekenen.
Daarbij heb ik al rekening gehouden waar ik verschillende texturen wou aanbrengen.

Vervolgen heb ik op de ansichtkaart eerst in grote lijnen de vormen van het monster getekend met potlood. Daarna heb ik die lijnen in inkt getekend die keuze heb ik bewust gemaakt zodat ik foutjes nog kon uitgummen. 

Hierboven is het uiteindelijke resultaat. Ik heb groene ecoline met inkt en water gecombineerd om de duistere achtergrond te maken. Het gezicht is met opzet wit gelaten zodat de arcering van de open bek beter de aandacht trekt en hij en nog gevaarlijker eruit ziet. Voor de schubben heb ik een puntje van een papieren doekje genomen en die in het inkt gestopt om zo een stempel te creëren. Verder zijn de ogen geel gekleurd omdat dat iets is wat je vaak bij enge reptiel-achtige beesten ziet en ik dat wel vond passen bij een mythisch monster.

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vindt dat het me goed gelukt is om me aan de opdracht te houden. Het monster staat er namelijk maar deels op waardoor het lijkt of hij naar voren springt. Het geeft een vorm van diepte weer en de kijker zal zich afvragen hoe de rest van het monster er dan wel niet uitziet.

Wat kon beter? Waarom?
Ik heb geprobeerd om niet over de tekst van de ansichtkaart heen te tekenen. Desondanks is het moeilijk geworden om die nog te kunnen lezen. De volgende keer zou ik de letters omlijnen met zwarte inkt of gewoon helemaal zwart maken. Ik had de letters ook een kleur kunnen geven groen of geel zou in dat geval de beste keuze zijn geweest.

Beeld
Ik heb me naast de powerpoint presentatie van mijn docent me ook laten inspireren door dit plaatje. Het is een afbeelding van een groot eng onderwater monster. Ik weet niet zo goed wat het precies voorstelt maar het gezicht sprak mij wel aan om te gebruiken voor mijn Loch Ness monster.
Het plaatje is afkomstig van http://mobius-9.deviantart.com/ en is gemaakt door de gebruiker Mobius-9  (24 september 2015).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten