zondag 1 november 2015

Stadspark in herfstsferen

Voor deze opdracht moesten we een stadspark verven in een herfstsfeer.

Betekenis:
Ik ben zelf niet echt een buiten mens dus ik wandel dan ook niet in parken. Desondanks vind ik natuur wel mooi om naar te kijken. Zelf ben ik dol op tekenen en de herfst bied veel inspiratie voor tekeningen voor mij. Met name omdat het zo kleurrijk is. Ik heb dan ook geprobeerd om die kleuren naar voren te brengen in mijn schilderij.

Vorm:
Ik heb geprobeerd om in mijn tekening een compositie van een heuvel achtig park te creëren waar alle onderdelen naar een punt toe leiden.
Voor mijn schilderij heb ik de volgende beeldaspecten gebruikt:
-       Creëren van diepte door de bomen vooraan groter te maken dan de bomen verder achter ook de rivier (links) en het pad zijn groter aan de voorkant.
-       Ik heb licht toegepast in mijn tekening door een zon aan de horizon te tekenen. De bomen vooraan in de tekening en het deel van het pad daar zijn ook donkerder dan wanneer ze dichter bij de zon staan. De heuvel links is ook iets donkerder dan de heuvel rechts om de indruk te wekken dat deze steiler is en dus minder licht ontvangt van de ondergaande zon.
-       In het schilderij zijn ook aspecten van kleur verwerkt. Zo is er een koud-warm contrast te vinden zowel het pad als de rivier geven kou af naast de warme kleuren van de herfstbladeren.

Materie:
-Potlood voor het maken van de schetsen en om lichtte vormen te maken in het uiteindelijke  schilderij.
-Papier A4 voor de schets en A3 voor het schilderij
-Water
-Verf, blauw wit zwart rood en geel. Deze kleuren zijn onderling gemengd om de kleuren in het  schilderij te krijgen.
-Kwasten

Beschouwing:
Ik heb gebruik gemaakt van foto’s voor mijn inspiratie voor het schilderij.

Met name deze foto bracht mij tot veel inspiratie. Zo zie je heel goed de diepte door de bomen. Hoe dichterbij de boom des te groter het is afgebeeld. Ook het afbuigende pad en het idee van een ondergaande zon (kun je zie aan de reflectie op het water) heb ik gebruikt in mijn uiteindelijke resultaat.

Werkwijze:
Ik heb al vaker met verf gewerkt. Van alle materialen waar je kunst mee kunt maken vindt ik verf het minst fijn om mee te werken. Dat komt omdat ik het moeilijk vind om goede kleuroverloop te creëren. Ik vond het dan ook fijn dat onze docent Gerard Braakhuis wat technieken liet zien hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik heb tijdens die uitleg goed opgelet en geprobeerd het mijn eigen te maken toen we zelf aan de slag gingen. 

Onderzoek:
Ik heb eerst op papier een schets gemaakt. Het idee was om alles naar één punt in de horizon toe te laten komen. Ik had tijdens het schetsen nog het idee om parkbankjes en lantaarnpalen toe te voegen maar dat idee heb ik uiteindelijk geschrapt. 

Het schilderij moest natuurlijk herfstkleuren bevatten. Dit heb ik bereikt door de kleuren geel en rood onderling te mengen tot diverse tinten oranje. Omdat met de herfst de bladeren uit de bomen vallen heb ik met een kwast oranje en gele verfstreken op het gras en het pad geverfd. Om het geheel nog sterker naar een punt toe te leiden, heb ik een wat heuvel-achtig park neergezet.

In mijn schilderij zie je een ondergaande zon. Om dat te benadrukken heb ik het gedeelte dat dichter bij ons staat donkerder geverfd. Ook de wolken zijn donkerder en daardoor kun je veel beter de wolken zien. 

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind het kleurverloop geslaagd. Over het algemeen ben ik heel tevreden met het resultaat omdat verven bij mij in het verleden nogal moeilijk afging.

Wat kon beter? Waarom.
Als de zon ondergaat dan heeft deze meestal een felle oranje kleur. Ook is de lucht dan roder in plaats van donker blauw. Ik zou de volgende keer ook meer met het water willen doen dat ik aan de zijkant heb geverfd omdat het in vergelijking met de rest heel eentonig in kleur is. Zo zou ik er bijvoorbeeld een reflectie van de zon erin kunnen maken.

Beeld
Zoals ik al eerder schreef is deze foto voor mij de grootste inspiratie bron geweest. Dat komt omdat hier goed de herfstsfeer naar voren komt. De foto bevat diepte dat kun je zien aan de bomen die kleiner worden naarmate de afstand groter wordt. Ook het afbuigende pad en het water komen terug in mijn schilderij. Je ziet ook dat het pad aan de voorkant donkerder is dan verderop en dat zorgt voor een suggestie van licht en schaduw.

Bron
Ik kan op het internet niet de originele bron vinden van de foto die ik heb gebruikt aangezien deze zo vaak verspreid is.


Les op basis van het GLVF:

Ik heb ervoor gekozen om bij deze les een lesvoorbereiding te maken.

Beginsituatie
De kinderen hebben al eerder met verf gewerkt. Ook weten ze hoe het er tijdens de herfst buiten uitziet

Lesdoel
Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen de kleuren rood,  geel, blauw, wit en zwart mengen om nieuwe kleuren te maken. Ze kunnen dan ook diepte creëren door objecten die verder weg zitten, kleiner te tekenen.

Welke regels en afspraken gelden er voor het gedrag van de kinderen?
De klas luistert naar de instructie. Vervolgens als ze verf en kwasten komen halen dan zorgen ze ervoor dat ze van alles wat pakken zodat ze tijdens het verven niet nog eens heen en weer moeten lopen.

Hoe krijg je de aandacht van de groep?
Ik laat de schilderij zien die ik gemaakt heb en vertel ze dat ze dat ook gaan maken.

Wat doen de kinderen die al klaar zijn?
Ze ruimen hun spullen op. Ze wassen de kwastjes en maken het potje water schoon gooien over gebleven verf weg en maken hun tafel schoon met een nat doekje.

Welke materialen zijn nodig?
Rode, gele, blauwe, witte en zwarte verf, kwastjes, potjes die met water gevuld worden, papieren doekjes, een A3 vel waar op geschilderd wordt en een A4'tje dat word gebruikt als een palet voor de verf.

Hoe wordt het werk gedistribueerd?
Ik wijs groepjes aan die eerst mogen komen om verf, kwasten en dergelijke te halen zodat niet iedereen tegelijkertijd loopt en er zijn twee kinderen die de A3 vellen alvast uitdelen

Oriëntatie
Ik open de les met een powerpoint op het digi-bord met plaatjes van stadsparken in een herfstsfeer. Ik laat daarbij enkele voorbeelden zien waar de nadruk ligt op de diepte en vraag ze of er iemand is die kan uitleggen hoe je diepte in het schilderij kunt zien. Ik laat ze vervolgens mijn schilderij zien en vertel ze dat dit de opdracht voor de les is om een schilderij te maken met diepte en het gebruik van specifieke kleuren.

Uitleg / Instructie
Teruggaande op de afbeeldingen maak ik duidelijk dat naarmate iets verder weg staat het ook kleiner wordt. Als tip voor hun schilderij geef ik de klas mee om een centraal punt te kiezen waar alles naartoe komt. Vervolgens laat ik de kinderen zien hoe ze door middel van het mengen van de verfkleuren nieuwe kleuren kunnen maken. Ik leg hierbij de aandacht op kleuren die bij je in een stadspark terug vindt. Dus het mengen van blauw en geel om groen te maken. Rood en geel om oranje te krijgen. En een beetje zwart of blauw aan oranje toe te voegen om een bruine kleur te maken. Ik geef een moment voor eventuele vragen die de kinderen kunnen hebben en dan zet ik de kinderen aan de slag. Als iedereen alle spullen heeft dan begin ik met het langslopen als iemand dan nog een vraag heeft kan ik ze daarbij helpen. Ik kan ook meteen zien of iedereen de opdracht wel goed heeft begrepen. Ik geef complimenten aan de kinderen die goed aan het werk zijn en hoop daarmee dat degene die niet echt enthousiast werken ook gaan schilderen.

Afsluiting
Ik bespreek met de klas hoe ze de opdracht vonden. En vraag of er kinderen zijn die heel graag hun tekening willen delen. Ik kies er vervolgens drie uit die hun tekening mogen laten zien maar vertel daar wel bij dat ik tijdens het rondlopen allemaal goede tekeningen heb gezien.

Lesovergang
Als laatste les van de dag moeten de kinderen die het nog niet hebben gedaan hun spullen opruimen en hun eigen tafel schoonmaken. Als je klaar bent moet je rustig blijven zitten en als iedereen opgeruimd heeft en netjes zit kunnen we de dag afsluiten en naar huis gaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten