zondag 1 november 2015

Opdracht Jan en de Jugenstilposter - affiche

Voor deze opdracht van beeldende vorming moesten we een reclameposter maken in de stijl van de Jugendstil. Ik heb er voor gekozen om een reclame te maken van Rapunzel uit de Disney film Tangled.


Betekenis:
Op de middelbare school heb ik het vak tekenen als extra vak gevolgd bij mijn profiel. Hoewel ik het meer deed voor het tekenen zelf kwam het onderdeel kunstgeschiedenis er ook aan bod. Tijdens één van die lessen hebben we de Jugendstil behandelt. Ik kan mij herinneren dat ik het een erg mooie stijl vond vanwege zijn sierlijke vormen. Na het zien van de Delftsche Slaolie van Jan Toorop kwam ik op het idee voor mijn poster ik zou een reclameposter maken voor Rapunzel uit de film Tangled. Rapunzel staat namelijk bekend om haar lange haren en in de poster van Jan Toorop zie je twee vrouwen met lang spaghetti-achtig haar en ik dacht dat wil ik in een modern jasje steken.

Vorm:
Bij de Jugendstil veel gebruik gemaakt van doorgaande lijnen en sierlijke lettervormen. Dit heb ik geprobeerd om in mijn poster naar voren laten te komen. Zo is de tekst boven Rapunzel in sierlijk geschreven en heb ik veel lange doorgaande lijnen getekend.

Materie:
Voor deze opdracht is gebruik gemaakt van pastelkrijt. Het uiteindelijke resultaat is op een A3 vel getekend maar ik heb met potlood ook een schets getekend op een A4'tje. Om het pastelkrijt iets te kunnen uitvegen zodat verschillende kleurlijnen zich kunnen mengen heb ik gebruik gemaakt van papieren doekjes.

Beschouwing:
Toen ik de voorbereidende opdracht op het internet opzocht en de poster van Jan Toorop zag had ik al het idee om een vrouwelijk personage in mijn poster te verwerken ik vindt het zelf namelijk leuk om karakters te tekenen in cartoon stijl of in de Japanse manga stijl. De reden dat ik voor een vrouwelijk personage heb gekozen is omdat ik tijdens het zoeken op google veel afbeeldingen tegenkwam met vrouwen erop. Dat is ook begrijpelijk want je kunt met een vrouw veel beter de sierlijke en natuurlijke vormen van de Jugendstil naar voren brengen. In de afbeelding rechts zie je bijvoorbeeld het lange wapperende haar, maar ook dat de vorm van het hoofd in één lange doorgaande lijn is getekend.

Werkwijze:
Ik heb op de basisschool voor het laatst met krijtjes gewerkt. Dat waren echter harde krijtjes die over tijd allemaal zwarte vlekjes erop kregen. Ik vond het dan ook wel fijn om met deze zachte pastelkrijtjes aan het werk te gaan. Met name de effecten die je kunt creëren door met je vinger of een doekje over verschillende kleuren krijt heen te vegen zijn best wel gaaf. Alleen in het vegen zat ook meteen het gevaar. Als ik bijvoorbeeld met mijn hand ergens overheen ging dan had ik opeens iets uitgeveegd wat niet de bedoeling was.

Onderzoek:
In de afbeeldingen hieronder kun je mijn proces zien.
Ik heb eerst een snelle schets gemaakt van mijn personage en daarbij ook de plaats bepaald voor mijn sierlijke letters. Zoals je kunt heb ik op dit schetspapier ook al enkele kleuren getest om te zien of het wel de gewenste kleur was en hoe makkelijk het uitveegt. In het uiteindelijke resultaat zie ook geen zwart omdat ik bang was dat een verkeerde veeg het resultaat zou kunnen verpesten.

Nadat ik tevreden was met de schets heb ik op A3 met potlood lichtjes de vormen aangegeven voor de plaatsing van het lichaam. Ik heb vervolgens met de kleuren bruin, geel en magenta het lichaam op papier gezet. Later zijn er andere kleuren gebruikt om meer kleur aan de tekening toe te voegen. Dit is goed terug te zien in het haar waar ik gebruik heb gemaakt van twee gele tinten en oranje en door middel van het vegen een kleuroverloop heb gecreëerd. Ik heb daarna de letters aan de tekening toegevoegd en als laastst pas de bloemen en het groen om haar heen.

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Wat ik geslaagd vind aan mijn resultaat is dat de letters een sierlijke vorm hebben. Ook vind ik de personage goed gelukt met name het haar en de jurk.

Wat kon beter? Waarom?
Als ik meer tijd had gehad dan had ik de bloemen en het groen om haar heen anders aangepakt. Ook is er nog veel wit in mijn tekening te vinden. Om die reden lijken de onderdelen (personage, de letters en het groen) allemaal los van elkaar te staan in plaats van dat het een geheel vormt.

Beeld 


De afbeelding hierboven die op hubl terug te vinden is bij les 6 van 1.1.1 kunstvaardig en dan beeldende vorming (dag). was mijn oorspronkelijke inspiratie. Je ziet hier heel goed de spaghetti-achtige slierten waar de Jugendstil zo bekend om staat.


Dit is de Rapunzel waar ik mijn poster op heb gebaseerd. Hoewel er veel afbeeldingen te vinden zijn online van de film Tangled was dit een afbeelding waar ik zowel Rapunzel zelf, haar jurk en het kenmerkende hagedisje uit de film goed in beeld kreeg.

Bron Affiche Delftsche Slaolie, Jan Toorop, 1894.
Bron Job, Alphonse Mucha, 1896.
Bron film Tangled, Walt Disney Pictures, Walt Disney Animation Studios, 24 november 2010, Walt Disney Studios.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten